Сам собі хазяїн: інтерв’ю із зіркою українського театру Іваном Уривським

Режисер Іван Уривський, який 9 березня святкує 34-ліття, інтерпретує класичну драматургію, відшукуючи в ній нові сенси й актуальні контексти. Гучну славу новітньої зірки театральної сцени йому принесла постановка "Конотопська відьма". Проте на рахунку Уривського багато видатних проєктів.

Реклама

Іван Уривський (вовняний светр, Acne Studios (spazio.ua) )0Іван Уривський (вовняний светр, Acne Studios (spazio.ua) )

“Це вистава Уривського, її обов’язково треба подивитися”, — так у Києві останні п’ять років кажуть про кожну його постановку. “Украдене щастя” за пʼєсою Івана Франка в театрі “Золоті ворота” мені рекомендували ще у 2016-му, коли Іван щойно закінчив Київський національний університет культури і мистецтв. Коли публіка ходить в театр не на акторів, а на режисерів, це є свідченням того, що сучасний глядач потребує інтелектуальних концепцій і сенсів.

Зіркою культурної сцени Івана Уривського зробила вистава “Конотопська відьма” у столичному Театрі Франка — за припорошеною часом та іронією літкритиків сатиричною повістю 1833 року Григорія Квітки-Основ’яненка. Квитки на неї розкуповують за пів години (швидше зараз розлітаються тільки місця на поїзд Київ — Варшава) і потім втридорога перепродують на онлайн-майданчиках. У тіктоку під відео з гештегом #конотопськавідьма — понад 30 млн переглядів. Надзвичайна кількість, з огляду на те, що ядро користувачів цієї соцмережі зовсім не театральне — 18–24 роки.

Чим історія про полювання на відьом у декораціях українського села XIX століття приваблює сучасну публіку? Постановка Уривського пластична, містична, красива візуально (робота художниці Тетяни Овсійчук) і дуже музична — за цю частину відповідала Сусанна Карпенко, співзасновниця гурту автентичного співу “Божичі” й головна хормейстерка театру. Талановиті акторські роботи зірок сцени — Олександра Яреми, Андрія Самініна, Назара Задніпровського; і молодих артистів — Оксани Жданової, Марії Рудинської.

"Конотопська відьма"1"Конотопська відьма"

“”Конотопська відьма” — це просто хороша історія, — каже Іван Уривський, — вона “влучила” в наш час. У мене було два шляхи: піти, як я робив це раніше, в драму про жінок, яких топили, дуже серйозну, актуальну, важку, щоб люди плакали; або — в світло, але прибрати надію. Цікаво, що зазвичай режисери роблять яскравий щасливий фінал, як це буває в комедії. У Квітки сумне закінчення — відьма померла, Олена з Дем’яном посварилися. І ми навмисно цей шматок вставляємо як негативний кінець, хоч він і конфліктує з жанром. Я б не називав “Конотопську відьму” комедією, це багатошарова постановка, в якій через вокально-поетичну форму не всі зчитують акценти й сенси, які там є”. Вистава вийшла наприкінці квітня 2023 року, і одна з головних тем у ній — набухання війни, передчуття біди.

"Конотопська відьма"2"Конотопська відьма"

У травні 2023 року ракета прилетіла неподалік дому Івана в центрі Києва, — уламок упав на його машину. Відтепер режисер кожну тривогу ходить в укриття і гучно вмикає музику в навушниках. “Може, це звучить не по-чоловічому, але я не можу впоратись із собою, коли чутно гучні вибухи. Ми не мали переживати цей досвід, але зараз війна — це частина нашого життя, і так чи інак вона проникає у вистави. Не прямо, театр — це ж не новини”.

Іванові Уривському 33 роки. З 2020-го він працює в найвідомішому академічному театрі країни — Національному драматичному імені Івана Франка; майже рік сидів у кріслі головного режисера Одеського музично-драматичного театру, ставив спектаклі у Львові, Івано-Франківську. Схоже, щасливець.

Я бачу, як змінюються мої вистави. Мені хочеться розвиватися й мінятись

Припускаю, що якби не війна, навколо сакральної цифри 33 могли б статися екзистенційні гойдалки. “Мені часто кажуть: о, вік Христа! Я не знаю, як на це реагувати, — відповідає Іван. — До 35 ти вважаєшся молодим режисером, тому для мене 35 — серйозна межа. Я бачу, як змінюються мої вистави. Мені хочеться розвиватися й мінятись. Вік — це тема… не болюча, а дуже важлива. Бо в режисурі він не має значення, можна бути молодим і в 70, а можна стати нецікавим у 25. Я згадую фільм Мартіна Скорсезе “Вовк з Волл-стріт”, який він зняв у 72 роки, і це просто розрив — таке відчуття, що його робив молодий хлопець”.

Вистава "Камінний господар" у театрі на Подолі3Вистава "Камінний господар" у театрі на Подолі

Уривський дав десятки інтерв’ю, але досі уважно добирає слова, думає вголос, не говорить заготовленими фразами. Так само він уникає штампів у своїх роботах.

“Я бачу самоповтори, добре розумію, що такі речі працюють на глядача, і завжди є спокуса ними маніпулювати, акцентуючи увагу на певних прийомах. Наприклад, якщо дати контрове світло чи трохи диму — це завжди красиво. Але хочеться йти далі, пробувати різні підходи — просто для себе, щоб було цікаво, щоб у акторів було відчуття пошуку і ризику”.

Іван призначив зустріч у найближчому до Театру на Подолі кафе — вдень він репетирував нову виставу “Хазяїн” за твором Карпенка-Карого, а ввечері мав припильнувати свого “Камінного господаря” за п’єсою Лесі Українки, яку поставив три роки тому. Уривський каже, що після випуску вистава належить не режисерові, а акторам, які з нею тепер живуть. “Що старший спектакль, то кращим він стає в акторській грі, але гіршим у технічному плані — світла, звуку, які починають потроху розладнуватись. Що кращих акторів ти взяв, що продуманіші концепт і монтаж, то довше постановка існуватиме в хорошій формі. Я намагаюсь із самого початку побудувати її так, щоб вона трималася довго, і час від часу приходжу дивитися старі вистави, щоб дещо “підкрутити”. Після інтерв’ю Іван запрошує мене на “Камінного господаря”, якого я пропустила свого часу. “Повна зала, — каже йому адміністраторка на касі, — тільки бронь залишилася”. Помітно, що його це тішить: коли квитків на “Конотопську відьму” немає, глядачі йдуть на інші його роботи — зали заповнені, театри щасливі.

Іван розповідає: після “Конотопської відьми” хотів поставити щось зовсім інше, протилежне тому, що робив раніше. “Я розумію, що ризикую провалитися, що в іншому стилі можу бути нецікавим публіці, але якщо не буде цього руху, мені нудно працювати. Театр — це азарт. Кожна прем'єра — завжди гра в невідомість, і вона заманює”.

"Хазяїн"4"Хазяїн"

26 листопада в Театрі на Подолі відбулася прем’єра “Хазяїна”, і це дійсно інший Уривський. Неочікуваний. Режисер переніс дію п’єси з українського села кінця XIX століття до сучасного офісу. А “злу сатиру на чоловічу любов до стяжання” доповнив актуальною темою корупції, яка пронизала владу і бізнес. На сцені сучасність підкреслювали екран з камер спостереження як символ контролю за Хазяїном та іншими персонажами і бездушно- ритмічна електронна музика. В’ячеслав Довженко, що грає головну роль ділка-мільйонера Пузиря, нагадував хрещеного батька з однойменного фільму Френсіса Форда Копполи або героя Ді Капріо з “Вовка з Волл-стріт”. Фінал постановки, коли Пузир оживає і звертається до глядачів: “Питань немає?” — мовляв, я ж усе вирішив, — зовсім не про гепі-енд, а про напружені суспільні настрої.

За Уривським закріпилось амплуа інтерпретатора української класичної літератури. Він поставив вистави за творами Івана Франка, Лесі Українки, Панаса Мирного, Григорія Квітки-Основ’яненка, Михайла Коцюбинського, Івана Карпенка-Карого, Ольги Кобилянської. Проте враження, що режисер спеціалізується тільки на ній, помилкове: половина зі списку поставлених вистав — міжнародні класики: Шиллер, Гоголь, Гоцці, Стріндберг, Купрін, Ібсен, Камю. “Мені хочеться вірити, що наша література є частиною світової спадщини. Коли вибираю матеріал, хочу ставити те, до чого в мене лежить душа, про те, що я відчуваю, — не поділяючи п’єси на українські й іноземні”.

Іван почав пильно дивитися в бік вітчизняної культури після Майдану 2014 року. Він народився і до 20 років жив у Кривому Розі. Мама — економістка, тато — інженер. Згадує, як до школи часто приносили пачку квитків у театр і вибору не було — мусив іти. Культурний бекграунд криворізького періоду — гра в рокгрупі (він тоді слухав Metallica, Kasabian, Led Zeppelin, та Deep Purple) і театральний гурток, в якому майбутній режисер перевтілювався в Діда Мороза та читав вірші. У Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені Карпенка-Карого вступав на акторський, але взяли його на режисуру. І згадує Іван Уривський і своє навчання, і свого педагога — Ніну Гусакову — дуже тепло і з повагою. “То ви реабілітували весь “кульок”? — сміюся, й Іван з притиском каже: “Університет культури. Там немає звісно такого середовища, як у театральному інституті, але це спонукає тебе створювати його навколо себе, працювати і показувати, що ти вчишся не в гіршому університеті. Я зрозумів, що це неважливо, де ти вчишся — в Карпенка-Карого, в Лондоні, — важливо те, що тебе направляє майстер, і те, чого ти хочеш досягти, твої бажання. Ці два фактори працюють”. Якось Уривський з’явився й у кінокадрі — в ситкомі для телеканалу “ТЕТ”, що назавжди відбило в нього охоту до акторства. “Я чомусь “зажимаюся” перед камерою”, — зізнається Іван.

Сьогодні в Уривського багато пропозицій — зніматися в кіно, ставити антрепризу, робити нетеатральні проєкти. Відмовляється. Чотири вистави на рік — такий у нього зараз графік — потребують зосередженості та внутрішнього ресурсу. “Якби я гнався за грошима, я б поставив 20 антреприз і купив собі квартиру, але для мене творча репутація важливіша за статки”.

Instagram

Malvina Khachatryan (@malvina_khachatryan)

За словами режисера, після випуску вистави на нього завжди навалюється депресія: циклічність режисерської роботи — шлях від нуля до точки готовності, і знову — потребує перезавантаження організму. “Після прем'єри настає порожнеча, і дуже добре, коли поруч є людина, яка може її заповнити”. Ця людина — Мальвіна Хачатрян, актриса Театру Франка і дружина режисера. “Я насправді дуже замкнутий, мені важко впускати у своє життя нових людей, — зізнається Іван. — А в театрі, на репетиціях я почуваюся вільно: може, тому й займаюся цим”. А ще він вдячний дружині за організацію побуту (“я не готую і не прибираю”), за те, що возить його на машині (Уривський не їздить за кермом), за те, що розуміє його і “в стані зомбі” у розпал репетицій, і в період відновлення.

"Калігула" у постановці Івана Уривського йде в театрі Франка5"Калігула" у постановці Івана Уривського йде в театрі Франка

Я запитую, чи відчуває він Театр Франка домом. “Дім — складне слово, надто пафосне. Дім є дім, а це — робота. Театр Франка — моє основне місце, я його люблю, мені там затишно, хочеться там працювати, але я не прикіпаю до нього як до дому. Я навіть думати не міг працювати в цьому театрі, бо казали, що театр Франка — це закрита історія. Але так сталося, що я поставив "Лимерівну" — і закрутився наш роман. Навесні я ставитиму “Марію Стюарт” Шиллера — про шотландську королеву, яка жила в XVI столітті й опиралася спробам англійців загарбати свою країну. А як далі буде — невідомо. Це ж театр, тут все швидко змінюється, зі мною можуть не продовжити контракт, наприклад.

Вистава "Лимерівна"6Вистава "Лимерівна"

Кожен театр — це про підступність і кохання. Тому я люблю однойменну п’єсу Шиллера. Це не погано, це просто правда життя. Сьогодні тебе люблять, завтра ненавидять. Це мікромодель суспільства. Скрізь так, просто в театрі люди запальніші, емоційніші, тому там все бурхливіше, ніж в офісі”.

Фото вистав: Юлія Вебер

Текст: Валентина Клименко

Портрет: Andrew Grey

Стиль: Sasha Dudchenko

Зачіски та макіяж: Daria Zhadan

Асистентка стиліста: Margaryta Starkova

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *