Художник, скульптор, архітектор і просто геній — Мікеланджело Буонарроті вважають одним із найвизначніших людей в історії мистецтва. У день народження генія vogue.ua розповідає про його 10 знакових робіт.
Мікеланджело на портреті ДаніеледаВольтерра (близько 1544 року)
Тондо “Мадонна Доні”
“Мадонна Доні”, близько 1507 року
Тондо “Мадонна Доні” — єдина збережена до наших днів картина Мікеланджело. Вона написана на замовлення флорентійського банкіра Аньоло Доні, на честь його шлюбу з представницею знаменитого тосканського дворянського роду — МаддаленоюСтроцці. Досі розміщена у своїй оригінальній рамі, створеній самим Мікеланджело, робота перебуває у флорентійській галереї Уффіци з 1635 року. Є думка, що переливчасті відтінки “Тондо Доні” і хитромудре зображення її “героїв” заклали підґрунтя художнього стилю маньєризм.
Скульптура “Давид”
Скульптура “Давид”, 1501-1504
Реклама
Мабуть, найвідоміша у світі п'ятиметрова скульптура, “Давид”, була створена художником за три роки. Історія Давида і Голіафа — один із найчастіше інтерпретованих епізодів Біблії в мистецтві. Особливість роботи Мікеланджело в тому, що він став першим художником, який зобразив не переможного Давида після битви з Голіафом, а показав його в напрузі перед легендарною битвою. “Давид” перебував на площі Синьйорії у Флоренції понад 300 років, поки 1873 року не був перенесений в Академію красних мистецтв, де зберігається і сьогодні. Скульптура виставлена під світловим люком, який для неї спеціально розробив італійський архітектор XIX століття Еміліо де Фабріс. Завдяки неймовірній популярності роботи створено величезну кількість її копій і зліпків. Найвідоміші з них: на площі Синьйорії, в італійському дворику Пушкінського музею і в Музеї Альберта і Вікторії.
Перська сивіла
Стеля Сікстинської капели, 1508-1512
Легендарна Перська сивіла – чудова фреска Мікеланджело, намальована на стелі Сікстинської капели. Виконана на замовлення папи Юлія II. Ця робота зображує дев'ять історій з Книги Буття і визнана однією з найбільших робіт Високого Відродження. Кажуть, що Мікеланджело взявся за проект без особливого ентузіазму. Проте художник впорався з роботою так чудово, що вона досі викликає захват мільйонів людей, які відвідують Ватикан, щоб побачити цей шедевр.
Фреска “Створення Адама”
Фреска “Створення Адама”, близько 1511 року
Робота, виконана Мікеланджело на стелі Сікстинської капели, особливо важлива для мистецтва епохи Відродження, а “Створення Адама” — найвідоміша фреска цього шедевра. За популярністю твір поступається тільки “Моні Лізі” і, поряд з “Таємною Вечерею” да Вінчі, це найбільш тиражований релігійний живопис усіх часів. Образ майже дотичних рук Бога і Адама інтерпретували, імітували і пародіювали безліч разів.
Фреска “Страшний суд”
Фреска “Страшний суд”, 1537–1542
“Страшний суд” з'явився на вівтарній стіні Сікстинської капели лише через 25 років після того, як художник закінчив Перську сивілу. Фреска “Страшний суд” вважається одним із найскладніших творів художника. Робота зображує останній суд, який чинить Бог над людством, і спочатку була сприйнята неоднозначно через оголені тіла. Фактично Тридентський собор засудив фреску і наказав приховати частини, які вважалися непристойними.
Базиліка Святого Петра
Базиліка Святого Петра
Базиліка Святого Петра, розташована у Ватикані, є найвідомішим твором архітектури епохи Відродження і однією з двох найбільших церков у світі. У 74-річному віці Мікеланджело змінив Антоніо даСангалло Молодшого на посаді головного архітектора будівлі. Його вважають головним проєктувальником великої частини базиліки. І хоча Мікеланджело помер до завершення проєкту, саме він довів будівництво до ідеалу.
Скульптура “Раб, що помирає”
“Раб, що помирає”
“Раб, що помирає” — одна з шести фігур рабів, яких Мікеланджело створив за кілька років для Папи Юлія II, що ефектно спустошував папську казну, щоб створити для себе ідеальне місце для загробного життя. Але проєкт так і не був повністю реалізований, на превеликий жаль художника, особливо зважаючи на те, що він особисто витратив майже рік на пошуки кам'яних плит у кар'єрах.
Бібліотека Лауренціана
Бібліотека Лауренціана
1524 року папа Климент VII доручив Мікеланджело спроєктувати бібліотеку для базиліки Святого Лаврентія у Флоренції. Мікеланджело спроєктував як інтер'єр самої бібліотеки, так і її передпокій. Він став піонером стилю маньєризм у своєму дизайні бібліотеки, яка стала відомою завдяки вишуканій архітектурі. Лауренціана — одне з найважливіших архітектурних досягнень Мікеланджело. Його інновації та використання простору в цьому проєкті вважають революційними.
Картина “Муки Святого Антонія”
“Муки Святого Антонія”“Муки Святого Антонія” — перша відома картина Мікеланджело. Її, як вважають, він намалював у віці всього 12 або 13 років. В основі “Муки” — гравюра Мартіна Шонгауера, німецького художника XV століття. Художники і письменники Джорджіо Вазарі і АсканіоКондіві, за сумісництвом біографи Мікеланджело, відзначають “Муки Святого Антонія” як особливо досконалий витвір.
Скульптура “П'єта”
“П'єта”
“П'єта”, як і “Давид”, визнана однією з найбільших скульптур Мікеланджело. Спочатку створена для похоронної гробниці французького кардинала Жана Білера, ця скульптура зображує Діву Марію, яка тримає тіло Христа після того, як його розіп'яли. В Італії в епоху Відродження цей сюжет часто використовували для створення похоронних пам'ятників. У XVIII столітті “П'єта” “переїхала” в базиліку Святого Петра. Одна з найпримітніших характеристик скульптури в тому, що вона є єдиною роботою, яку підписав художник. За роки існування їй було завдано значної шкоди. Один з найгучніших випадків, пов'язаних зі скульптурою, трапився 1972 року, коли австралійський геолог-психопат Ласло Тот, що уявив себе Христом, накинувся на неї зі скельним молотком. Сьогодні відреставрована “П'єта” зберігається за куленепробивним склом.
[READ_ALSOholder=content_1;]