Поділитися
28 листопада на українські екрани виходить одна з найочікуваніших стрічок року — байопік “Марія”, у якому Анджеліна Джолі втілила роль легендарної оперної діви Марії Каллас. Як Джолі готувалася до ролі та сім місяців займалася оперним співом, читайте нижче.
16 вересня 1977 року у своїй квартирі в Парижі померла від серцевого нападу легендарна оперна співачка Марія Каллас. Останні роки свого життя вона не співала — бо втратила голос — та жила усамітнено. Яким був останній тиждень життя легенди? Саме це досліджує у біографічному фільмі чилійський режисер Пабло Ларраїн, відомий стрічками про непересічних жінок: "Джекі" з Наталі Портман та "Спенсер" з Крістен Стюарт у ролі Діани. Роль легендарної оперної співачки Марії Каллас грає Анджеліна Джолі — володарка премій “Оскар” та “Золотий Глобус” (“Лара Крофт”, “Містер та місіс Сміт”, “Чаклунка”, “Вічні”).
Реклама.
Ким була Марія Каллас? По-перше, однією з найвидатніших оперних співачок ХХ століття. По-друге, сміливою та не завжди “зручною” жінкою, яка боролася за своє місце на сцені та часто називала оперу “полем битви”. Народжена у родині грецьких іммігрантів в Нью-Йорку, вона неодноразово стикалася зі зневажливим чи недостатньо серйозним ставленням до себе: так, її біографи часто згадують факт, як в середині 40-х вона пройшла прослуховування в нью-йоркській Метрополітен-опера, і їй запропонували контракт на виконання другорядних ролей. Каллас відмовилася, вважаючи, що цю посаду низькою для себе, і замість цього переїхала до Італії, де 1947 року дебютувала на сцені Арена ді Верона у Венеції. До речі, в Метрополітен вона повернулася в 1956-му, вже будучи зіркою та підкоривши “Лі Скала” і “Ковент-гарден”. Вона вийшла на знамениту нью-йоркську сцену в “Нормі” і вимагала зарплату не меншу, ніж отримували співаки-чоловіки і диригент фон Караян, чим шокувала музичний світ.
Марія Каллас останнє вийшла на оперну сцену у липні 1965 року — у “Тосці” в лондонському Ковент-Гардені, а після того вже не співала, тільки знімалася в кіно та займалася оcобистим життям (розлучившись із чоловіком, у 1960-ті вона мала бурхливий роман із судновим магнатом Арістотелем Онассісом). У середині 70-х вона переїхала в Париж і фактично зникла з поля зору — власне, цей період і зображено у фільмі “Марія”.
За словами режисера Пабло Ларраїна, він завжди мріяв зняти картину про грецьку оперну діву, адже з дитинства часто відвідував оперний театр в Сантьяго, був закоханий в оперу та в Каллас зокрема. Так само він завжди знав, що образ Каллас має втілити Джолі, адже “вона з тих жінок, чию фізичну присутність поруч ти відчуваєш, коли просто дивишся на неї на екрані”, зазначає режисер.
Проте задача не була легкою для Анджеліни Джолі, адже вона ніколи не цікавилася оперним мистецтвом і не співала. За словами Ларраїна, коли вони почали роботу над фільмом, він сказав Джолі: “Найкраща підготовка — якщо ви почнете процес навчання співу вже зараз”.
На пресконференції після Венеційського кінофестивалю, де з успіхом пройшла прем’єра “Марії”, Джолі жартома говорила, що Ларраїн був дуже жорстким з нею, та додала, що режисер поставив перед нею чітку задачу, що вона дійсно має навчиться співати. “Що смішно в нашій професії, так це те, що коли ти молодий актор і тільки починаєш грати, хтось каже: “Ти вмієш їздити верхи?” Ви можете говорити цією мовою?” , — каже акторка. — І, як молодий актор, ти всьому кажеш “так”. Потім ти йдеш додому і думаєш: “О, я маю навчитися співати!” Коли Пабло запитав: “Ти вмієш співати?” Я відповіла: “Так, трохи”, але потім почула від нього: “Ні, ти маєш навчитися співати оперу”.
Підготовка до знімань тривала сім місяців та складалася з кількох етапів. На початку оперні співаки та тренери допомагали Джолі правильно поставати, дихати, а також рухатися під час співу та акцентувати. На репетиціях співала дуже специфічні, рідкісні опери чи арії, і більшість із них італійською. Потім, вже під час зйомок, Джолі мала співати вживу перед групою статистів в 200, а іноді і 500 людей, і команда записувала її голос та дихання, аби потім у фільмі змонтувати реальний спів Джолі з історичними записами співу Марії Каллас.
“У фільмі є моменти, коли ви чуєте Марію Каллас у розквіті сил, і більшість з того, що ви чуєте, це реально вокал Каллас, але завжди є фрагмент Анджеліни, — говорить режисер. — І іноді це більше Анджеліна, ніж Каллас. По суті, кожна пісня — це багатошаровий трек, який має різні вокали”.
До занять оперним співом також додалися заняття італійською мовою, а також лекції з історії опери, аби повністю занурятися у світ Каллас. Джолі зізнається, що хоча і фізично для неї це було виснажливим — навчитися співати з нуля, морально процес виявився для неї “терапевтичним”. “Якщо бути дуже відвертим, це була терапія, про яку я не здогадувалася, що мені потрібна. Я навіть не уявляла, скільки я тримаю в собі і не випускаю. Отже, виклик був не просто технічний: це був емоційний виклик, щоб знайти свій голос, і висловите, що сиділо в моєму тілі”.
Зануритися у всесвіт Каллас також допоміг візит в її паризьку квартиру на авеню Жоржа Манделя. Незважаючи на те, що сьогодні це приватна власність, і квартира було значно реконструйована з кінця 1970-х років, можливість знаходитися в цьому просторі допомогла і Джолі, і команді. Що стосується тієї оселі, що ми бачимо у кадрі, то її відтворили в одному зі старовинних будинків в Будапешті, де тривали основні зйомки, а зробити декором відповідним до того, в оточенні якого жила Каллас, допомогли зйомки співачки для Paris Match і Vogue, а також архівні кадри з її знакових інтерв’ю для Національного агентства французького телебачення і радіо.
Краще зрозуміти оперну співачку допомогли і костюми, над якими працював художник Масімо Кантіні. Він створив понад 60 нарядів для Анджеліни Джолі, усі сценічні костюми є ідеальними реконструкціями суконь Марії Каллас, в яких вона виходила на сцену. Що стосується її буденного, то два образи — сукня та вечірнє пальто — в реальності належали Каллас. Вони взяті з приватної колекції старовинних костюмів художника з костюмів фільму Масімо Кантіні.
“Марія” виходить в український прокат 28 листопада.